Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. september 2016

Om Hænge-Pil og Tåre-Pil. - Og noget nyt?

I dag har jeg set en dansk plante, jeg ikke har bemærket før. Dette kræver en forhistorie.

..

Ikke alle hængepile er Hænge-Pil. (Bemærk de betydende begyndelsesbogstaver.)

På dagens gå-tur bemærkede jeg en Tåre-Pil (Salix babylonica var. babylonica) med stærkt hængende kviste. Sådan nogle har jeg set flere gange før. Normalt dog ikke ude i den danske natur, for den varietet forvilder ikke.

(Her er en mulig undtagelse, som jeg formoder må være udplantet www.fugleognatur.dk/gallery... ... Da dette undtagelsesfund var en overgangsform, lod jeg den stå i Naturbasen som Proptrækker-Pil.)

Dagens Tåre-Pil stod på Svineryggen ved Sankt Jørgens Sø i København. Og jeg kunne komme med en hel del billeder af blade og kviste af den, så man kan se, hvad den art kan kendes på. Tåre-pil hører dog ikke hjemme i Naturbasen, så jeg nøjes med et habitus-billede.

Tåre-Pil er en hængepil, men den hedder ikke Hænge-Pil - for det er der en anden Pil, som gør.

fortsættes



Foto: Svineryggen den 17. september 2016

De senest indberettede arter i Naturbasen: