Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. september 2016

Fiskeørn og kongeørn

Hej.

Jeg har siden foråret været en del ved Grærup Langsø (Vestjylland). Her har jeg fulgt et fuglepar og deres to unger. Jeg har længe været i tvivl, om det kunne være kongeørne. Først i dag 18.09.16 har jeg haft kamera og kikkert med.

På min tur så jeg ret sikkert en fiskeørn(billede 1)og to jeg ikke ved hvad er (billede to). En der kan hjælpe?

Om eftermiddagen havde jeg kun mobil med, men fik endelig billeder af den lille familie (billede 3). Fik taget en meget kort video, hvor man kan høre deres skrig (ikke vedhæftet, skriv endelig hvis I ønsker at høre optagelsen).

I de sidste par måneder, har de specielt holdt til i et par høje træer. I området fandt jeg for en måned siden en halv æggeskal, det lignede at ægget havde været større end en knyttet mandehånd. Ægget var desværre gået mere i stykker, men fandt det igen (billede 4). Har jeg skudt helt forkert, eller er det kongeørne?

Mange hilsener Nanna

De senest indberettede arter i Naturbasen: