Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2016

Actia slægten

Nøglet med Tschorsnig og Herting og tjekket med Moshweb - med begge når jeg frem til Actia pilipennis.

Det er dejligt med en slægt der er så nem at kende: Hår over det "hele" på vingen, stort 3. antenneled, gule palper og prosternum med hår.

Jeg har fundet en del A. lamia, der jo ret karakteristisk mangler det sidste stykke af m. De andre Actia jeg har fundet har jeg alle fået til at være A. pilipennis med hår på cu1 til omkring m-cu, ingen hår på undersiden af r1 og 4 dc bag suture - MEN jeg synes udbredelsen af hår på cu1 varierer en del, har A. crassicornis altid hår på undersiden af r1?

Og hvordan er det med udbredelsen af de andre i slægten i Danmark? Er lamia og pilipennis de mest almindelige og maksymovi, nigroscutellata og resinellae meget sjældne?

Denne på billedet er fra Biowide malaisefælde, Bunken, Vendsyssel, 27/6-4/7 2014.

Mvh. Monica


Foto: Monica Oyre

De senest indberettede arter i Naturbasen: