Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. september 2016

Lucernebi

Som skrevet på forumet i går (var det vist) vil jeg gerne have lidt flere oplysninger om den, syntes nemlig heller ikke man kan finde alt for meget om den her på fugle og natur.

Her er noget jeg fandt om den, godt nok på en Norsk side data.artsdatabanken.no...138705 jeg desværre ikke er bekendt med, men på siden står der at bien er forholdsvis ny i den Norske natur og menes i fremgang, der står bla fordi den har forkærlighed til Stenkløver - hvilket jeg vil sværge på at havde set en del af i området hvor jeg tog billede af en 25 juni i år og jeg vil sværge på at honningbierne benytter dem flittigt. Dog skal der til dette siges at jeg ikke er stærk i plante navne, men de ligner hvid Stenkløver vist på wiki da.wikipedia.org...Stenkl%C3%B8ver

Og finder de Norske Lucernebier føde i stenkløveren der, gør de det nok også i DK og det vil da forklare hvorfor jeg faldt over den lige præsist der, for i området ved Aalborg havn er der faktisk rigtig mange af den her, der ligner hvid stenkløver, for en ikke kender



Foto: Annemarie Allesø Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: