Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. oktober 2016

Hypera i Skytteskov (Næstved)



Jeg er bange for, at jeg indledt tråden lidt langt. Men har stor interesse i det. Og håber på reaktioner - positive som negative :-)

For jeg vil gerne efterprøve denne metode en gang til.

Her har vi en Hypera taget (sådan da) lige ovenfra. Den måler 5.4 mm. Vi har 9 Hypera arter i DK ml. 5.0-5.9 mm. iflg kilderne:

Hypera plantaginis 3.8-5.0

Hypera postica 4.0-5.3

Hypera rumicis 4.0-6.0

Hypera conmaculata 4.0-6.5

Hypera suspiciosa 4.4-6.0

Hypera arator 4.5-6.0

Hypera dauci 5.0-7.0

Hypera diversipunctata 5.7-7.0

Hypera conmaculata/pollux 5.8

Jeg har brugt www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/hypera-suspiciosa til min metode.

Først har jeg tillige set, at 2 og 3 antenne svøbeled er lige lange.

1) Snudebillerne har forskellig størrelse, især han/hun. Derfor måles snudebiller fra øjne til vingeslut. Så snuden piller jeg væk.

2) Jeg finder et billede af de, der ligner meget - i dette tilfælde faktisk kun H. suspiosa (pronotum) - http://www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/hypera%20suspiciosa.htm

3) Jeg klipper begge billeder lige over øjnene og gør dem lige store (jeg plejer at sætte dem til højde 500 pixel)

4) I Photoshop kalder jeg begge frem. Og lægger mit eksemplar oven på (i dette eksempel som vist colpolons) eksemplar

5) Så kommer vi frem til mit billede 2: Jeg laver lagene gennemsigtige, så jeg kan se begge eksemplarer og vurdere, om de er så meget lig hinanden, at jeg skal fortsætte

6) Det gør jeg så. Skærer mit eget billede mit over og lægger det over det andet. Og finder, at hoved og pronotum ligger fuldstændigt ens (billede 3)

7) Endelig forskyder jeg billederne en anelse, så jeg kan se, hvor de evt. er forskellige. I dette tilfælde er colpolons eksemplar lidt bredere end mit, men følger samme linier (billede 4)

8) Jeg konkluderer, at det er samme art. Hypera suspiciosa.

Jeg har selvfølgelig brugt Danmarks Fauna 69, hvor den kaldes H. pedestris. Eller er denne metode virkelig eneste vej frem? se her www.fugleognatur.dk...show_message

For det har jeg ikke udstyr til. Og jeg mistænker, metoden er lidt gammeldags - en del eksempler på side 108 kan bl.a. udelukkes uden at kigge på skællenes udformning?


Foto: Finn Krone

De senest indberettede arter i Naturbasen: