Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. oktober 2016

Allikens føde

Jeg flyttede ind i ny lejlighed i februar, hvor der tidligere i mange år havde været foderbræt, som der blev fodret på.

Det var efterhånden mest skovduer der kom til brædtet, og de holdt vist de små fugle lidt på afstand.

Nå! men jeg fik sat et interimistisk bræt op, så den eller de duer, der hver dag kom forbi og sad på terrassen og så på mig med blide bedrøvede øjne, kunne få noget foder.

Inden længe var der god trafik på brædtet, og i erkendelse af at det mest ville være skovduer, indkøbte jeg en sæk fuldfoder til duer, så de kunne få noget sundt at æde.

Det gik fint.

Så kom der også alliker. Fint med mig. Jeg kan godt li'' de store sorte fugle. De er meget interessante.

De fik en del brød, og lidt pølse, som de strøg direkte op i redehullerne med. Alt var godt.

Desværre så jeg mig nødsaget til at stoppe med den intense fodring af allikerne, på grund af deres afføring, som nu pyntede op i hvidt på det sorte rækværk ind til nabohaven. Hvordan det så ud inde ved naboen ved jeg ikke.

Selv for mig, som holder af fuglene, var det lige et hak for meget, og jeg foretrak at stoppe selv, inden nogen beder mig om det, for så har jeg også bedre mulighed for senere at gøre et andet forsøg, og se om jeg kan styre deres klatter hen hvor de ikke generer naboen, og i øvrigt lyser op som katteskidt i måneskin.

Men det var allikens spisevaner jeg ville høre noget om.

Jeg kan jo se at de gerne tager duernes fuldkost, og det undrer mig lidt, da de så vidt jeg ved ikke har en kro, at kværne det i.

Så hvordan går det til? Hvordan klarer de at fordøje de hårde kerner.

De senest indberettede arter i Naturbasen: