Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Hvilken larve fra vintergrøn? (Læst 220 gange) Postet d. 08-10-16 kl. 16:54
En del af disse i dag på mosevintergrøn og enkelte på ensidig vintergrøn. Plejer jo at være svære de her, men måske planten hjælper.

Hvilken larve fra vintergrøn? (En del af disse i dag på mosevintergrøn og enkelte på ensidig vintergrøn. Plejer jo at være svære de)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 699)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5167)
#1 Svar postet d. 08-10-16 kl. 17:09. Emne: Hvilken larve fra vintergrøn?
Hej Martin

Det er højst sandsynligt Argyroploce externa, som (så vidt jeg er oplyst), kun skulle være "Lokal" på Sjælland

- se linket HER

Den overvintrer som larve på Vintergrøn og Mose-pors, fra Sept-midt til Maj.

Du kan godt obse den, men jeg løber lige for en sikkerheds skyld igennem og ser, om der overhovedet kan være forvekslingsmuligheder.

Cacoecimorpha pronubana ligger tæt op af i udseende og lever på "hvad som helst", men dens nakkeskjold har normalt kun en sidenakkeplet

hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#2 Kommentar postet d. 08-10-16 kl. 17:14. Emne: Hvilken larve fra vintergrøn?
Ok. Vi satser. Tak for den. Ja mosebølle og vintergrøn er ikke mainstream herovre, så hvis den kun lever på det, så kan den allerhøjst være lokal.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5167)
#3 Svar postet d. 30-09-17 kl. 10:55. Emne: Hvilken larve fra vintergrøn?
Hej Martin

Jeg kom lige forbi denne ældre tråd... Lægger du ikke et foto op ved obsen. Der er slet ingen larvefotos - så "vi trænger"

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 11-10-17 kl. 17:07. Emne: Hvilken larve fra vintergrøn?
Hej Kjeld. Synes du den holder de 100%.

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(2152)
#5 Svar postet d. 12-10-17 kl. 15:28. Emne: Hvilken larve fra vintergrøn?
Der er to vintergrøn-specialiteter i Asserbo-Tisvilde: A. roseomaculana og A. externa (dalecarliana). Larverne lever i ombøjede blade fra efterår til forår. Førstnævnte findes også på Bornholm; sidstnævnte findes også ved Svinkløv. Jeg har ´i gamle dage´ fundet og klækket begge arter fra Asserbo-Tisvilde. Det var før fotografiapparatet var opfundet, men jeg husker det sådan, at de ´grønne´ larver var roseomaculana, og de ´røde´ larver var dalecarliana. Det passer også meget godt med, at van Deurs skriver om roseomaculana-larven, at den "er mørkegrøn med sortebrunt hoved og nakkeskjold"; mens han om dalecarliana-larven skriver, at den "som yngre er grøngul, som voksen brunrød med brungult hoved og sortebrunt nakkeskjold".

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5167)
#6 Svar postet d. 12-10-17 kl. 16:34. Emne: Hvilken larve fra vintergrøn?
Flere ting:

Karsten antyder (vel), at det er externa - hvad jeg jo sådan set i forvejen også peger på (der er jo ikke et væld af dyr på Vintergrøn)

Leder man på Orthilia secunda/Ensidig vintergrøn i søgefeltet på Lepiforum kommer der kun 2 arter frem: Externa og ... vores allesammens "Syndemis" / Kæledæggen - men den ser ikke sådan ud - og endvidere er alle de Syndemis jeg har fundet her i oktober ekstremt mørke, nærmest sorte til forskel fra dem fra sensommeren

Så derfor er der i mine øjne ikke så meget tvivl om A. externa. Den ligner også de få fotos, der er at finde af dyret: Farven, hovedformen osv osv.

Ang. Mose-vintergrøn8(Pyrola rotundifolia) kommer der kun 2 arter frem: Nemlig de 2 Argyroploce´ere, som Karsten også liner op.

- og skal vi så tage van Deurs og Karstens ord for gode vare: at Argyroploce Roseomaculana er grøn larve - så er der jo kun externa tilbage. Jeg har intet set til roseomaculana, så det ved jeg intet om, ud over, at den må være mere "sparsomt udbredt", da der ikke er mange fotos af selv Imago på nettet.

Det er selvfølgelig et mentalt resonnement, indrømmet - men alternativet er: Drop at lægge nogen obs ind.

Man kan ikke få en 100% sikker bestemmelse på sådan en side som denne her .... Men personligt mener jeg, at vi er tæt på.

Jeg er MEGET vant til at analysere fotos af dyr - også dyr jeg ikke selv har mødt. Faktisk ser jeg ikke den store forskel i at analyse mine egne forstørrelser af dyr - og at analysere andres fund af dyr på fotos.

Du kan alligevel ikke se med det blotte øje, hvordan et dyr i denne størrelse tager sig ud, før det er forstørret kraftigt op - og dermed sidder man i realiteten og vurderer ud fra Macrofotos, uanset hvem der har taget billedet.

Det er dér, man kan se de bitte små forskelle osv på dyr (sidder en pinacula på en anden måde, hver gang, end på dens sammenlignelige fætter osv osv).

Og er der gennemgående træk på samtlige, så må det også være et kendetegn, der "holder".

Er der bare ét foto, der ikke matcher dette kendetegn, kunne jeg aldrig finde på at "udsige nogen lov om noget som helst". FOR hvad glæde har jeg selv af det? - Vi er jo ikke blevet klogere, så!

Jeg har lige haft sådan en "tur" med Jeroen Voogt, ang Clostera-arterne. På mange er der en forskel - men så lige på 1 eller 2 larver er der ikke => duer ikke. Væk med "den lov" - Man kan IKKE skelne Clostere curtula og pigra, selv om meget peger i den retning. Det er i sig selv OGSÅ at blive klogere. Larverne kan ikke skelnes sikkert!

NÅ, det var et sidespring.

Ang de ovenstående arter, er der ALT for få fotos til sammenligning, så derfor vil det blive en usikker bestemmelse, uanset hvad du gør/hører. Vil man have en 101% sikker bestemmelse i denne her sag, så må der derfor være via opdræt. OG da det jo er "for sent" ("kagen er væk" ) - så må du selv afgøre, om du vil lægge fotos ind - eller lade være. Der er ingen, der kan garantere, at det er denne art - hverken mig eller Karsten.

Men det kan jeg godt ift. andre arter, men bare ikke her!

Men hvis du obser, så skriv i øverste linie i tekstfeltet

"Argyroploce cf. externa" - og vedhæft denne tråd. Så kan man altid gå tilbage og se begrundelser og baggrunde for hvorfor.

Måske det pludselig myldrer ind med Argyroploce externa-obs´er og én bliver ekspert i at se nogle bestemte træk ved dyret. Jamen, så vil denne "ekspert" også kunne gå tilbage og rette eller godkende de oprindelige observationer. Alternativt forsvinder dit foto ud i intet.

You decide - jeg har ikke nogen mening om, hvad du vælger.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator