Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. oktober 2016

Hvad koster det at få gravet en sø?

Er der nogen her i dette forum, der har et opdateret kendskab til hvad det koster i 2016 at få en entreprenør til at grave en sø (pris pr. kubikmeter jord, der skal opgraves og spredes ud på det omgivende mark-areal i et lag på højst 30 cm.) og hvad man særligt skal være opmærksom på, når man indgår en aftale med et entreprenørfirma om udførelsen af dette arbejde i forhold til risikoen for uventede/uønskede krav om ekstrabetaling f.eks. som følge af at større nedbørsmængder eller opstigende grundvand gør arbejdet mere besværligt end forudset af grundejer og/eller entreprenør og kan det evt. være en fordel at få arbejdet udført om vinteren, hvor entreprenørfirmaerne måske ikke har så travlt. Med alle de tilladelser der i disse år efter naturbeskyttelsesloven bliver givet af kommunerne til at private kan anlægge søer, må der være en del som har gjort sig nogle gode og mindre gode erfaringer m.h.t. hvad man skal være særligt opmærksom på for ikke at løbe ind i uønskede "udfordringer" og uønskede regninger, der kunne have været undgået ved en bedre tilrettelæggelse af sø-projektet.

Jeg har forsøgt at google efter oplysninger og har også fundet lidt fra 2014 her i dette forum men håber at finde nogen, der kan bidrage med erfaringer i forhold til ovennævnte overvejelser inden jeg tager kontakt til nogle entreprenørfirmaer, som måske vil give tilbud på udførelse af arbejdet med opgravning og udspredning/planering af den opgravede jord på det omgivende areal. Jeg håber at der er nogen, der har nogle konkrete erfaringer, som jeg også vil kunne tage med i mine overvejelser.

De senest indberettede arter i Naturbasen: