Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. oktober 2016

Snegle i bøgetræer

Jeg går ofte tur med hunden i en nærliggende lille bøgeskov, der ligger på den åbne del af flyvestation Skrydstrups område. Med "åbne" menes at området er åbent for publikum.

Først i dag lagde jeg mærke til at der er masser af snegle i træerne.

Jeg opdagede det ved at lyset faldt på en bestemt måde, hvorved sneglesporene tydeligt trådte frem.

Der kunne være op til 10 - 15 snegle på hvert træ, men der kan sagtens have været mange flere. De 10 - 15 snegle var kun dem, jeg kunne se.

Sneglesporene går højt op, men jeg ved ikke om de gik højere op end 6 - 8 meter, for længere oppe kunne jeg ikke se sneglesporene, og jeg havde (naturligvis) glemt at tage min kikkert med.

Sneglene var fra 10 til 30 mm lange, og de fleste var grålige med brune nuancer, jf. fotos.

Hvad er det for snegle, og hvad laver de i bøgetræerne?

Hvor højt kan sneglene gå op? Træerne er 15 - 20 m høje på det aktuelle sted.

Der var også andre slags træer, men jeg så kun snegle i bøgetræer. Om det så var et tilfælde, aner jeg ikke.

Alle fotos er taget på Flyvestation Skrydstrup ved Vojens d. 23. oktober 2016.

Vejret: Overskyet med byger af og til, temperatur ca. 8 grader.

Der er 5 fotos i alt.


Foto: Steen Lystmose

De senest indberettede arter i Naturbasen: