Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Og så lige en nok umulig slørhat.... (Læst 193 gange) Postet d. 26-10-16 kl. 18:24
Denne her slipper jeg nok ikke for at sende til mikroskopering, men nu får den lige et forsøg. Voksede under under bøg ved Vejlesøkanalen, Holte - men i meget varieret løvkrat. Lugten er svær at beskrive - måske sødlig, lakridsagtig - er det henne i nærheden af det, der kaldes "camembert-agtig" i litteraturen?

mvh Morten

Og så lige en nok umulig slørhat.... (Denne her slipper jeg nok ikke for at sende til mikroskopering, men nu får den lige et forsøg. Vokse)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 26-10-16 kl. 18:25. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Billede 2

Og så lige en nok umulig slørhat.... (Billede 2)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1087)
#2 Svar postet d. 26-10-16 kl. 18:28. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Ligner Violet hekseringshat

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#3 Kommentar postet d. 26-10-16 kl. 18:34. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Tak, Frank - men er den så radiært fibret?

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 26-10-16 kl. 18:36. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
....men lugten passer jo sådan set fint....

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1087)
#5 Svar postet d. 26-10-16 kl. 18:40. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
jeg ser intet slør...

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7252)
#6 Svar postet d. 26-10-16 kl. 18:40. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Det er en fin og helt typisk Gulfnugget Slørhat Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1087)
#7 Svar postet d. 26-10-16 kl. 18:43. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Torbjørn har nu nok ret alligevel

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7252)
#8 Svar postet d. 26-10-16 kl. 18:44. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Læg mærke til eksemplaret til venstre, der er en velumrest i højre side af hatten, og stokken har velumbælter i den nedre del. Morten har du mulighed for at lave et mindre overbelyst foto af det første eks.? (bestemmelsen er dog stadig helt sikker).

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#9 Kommentar postet d. 26-10-16 kl. 21:42. Emne: Og så lige en nok umulig slørhat....
Hej Torbjørn og Frank.

Ja, jeg har en svamp til tørre. Det er helt sikkert nogle gul-orange "fnug/fibre/tråde" på stokken, inkl noget der ligner rester af en slør-ring. Jeg kan dog ikke finde nogen ved lamellerne, men jeg kan godt set det på billedet (en anden svamp). For mørkt til brugbare fotos nu - men vel også underordnet, som jeg forstår Torbjørn(?).

Tak for hjælpen.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator