Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. november 2016

Snegle i snevejr

Jeg er for tiden i gang med at registrere landsnegle i prøvefelter rundt om i Danmark. I går var jeg i nogle skove ved Vejle Fjord. Sidst på dagen, i skumringen, besøgte jeg et prøvefelt med bøgeskov hvor der på træstammerne kravlede talrige snegle i det våde vejr - dels snegle med hus (unger og nogle få voksne af havesnegle) og dels snegle uden hus (bøgesnegle). Jeg besøgte stedet igen nu til formiddag; da havde det sneet i ca. 1½ time, og det sneede stadig lidt, dog var sneen ved at ændre sig til slud. Der var stadigvæk snegle der kravlede aktivt omkring på træstammerne (en bøgesnegl, og unger af havesnegle), men ikke nær så mange som dagen før. Lufttemperaturen var ca. 1°. Det var således ikke frostvejr; men det var alligevel lidt fantastisk at en del snegle kravlede omkring i snevejr.

De senest indberettede arter i Naturbasen: