Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. november 2016

Giant Ragweed (Ambrosia trifida) - hvor udbredt

I forbindelse med brugen af pesticider har jeg opdaget, at Giant Ragweed (Ambrosia trifida) har udviklet resistens overfor flere sprøjtemidlet i USA, Canada og Mexicon og at den også findes i Europa.

Hvis denne art bliver etableret i Danmark og den også udvikler resistens, kan de blive et stort problem for dansk landbrug. Den kan næsten ikke bekæmpelse med kendte pesticider og der skal derfor foretages en mekanisk bekæmpelse.

Derfor er jeg interesseret i at få undersøgt forekomsten i Danmark af Giant Ragweed ved en systematisk søgning af botanikere.

Giant Ragweed betragtes som en invasiv art.

I Fugle & Natur er der kun registreret 2 forekomster.

Jeg har kun beskæftiget mig med pesticider/resistens/Giant Ragweed i kort tid.Derfor er der viden jeg ikke har om emnet. Andre kan måske hjælpe.

Min interesse for emnet blev igangsat af prof Nina Cedergrens og Flemming Fuglede Jørgendens påstande om, at pesticider kan sammenlignes mht. til giftighed med kaffe og saltvand. Intet om dårlig sædkvalitet, intet om cancer, fødselsdefekter eller resistens etc.

Her er et link:

www.eppo.int...Ambrosia_trifida

www.weedscience.com/

ign.ku.dk......

naturstyrelsen.dk...Retningslinierforforebyggelseogbekmpelseafbynkeamb.pdf

Der er forskere på Århus Universitet, der er opmærksom på

Giant Ragweed så som Solvej K. Mathiassen. Hun og flere andre vil formodentlig også være interesseret i udbredelse af Giant Ragweed.

De senest indberettede arter i Naturbasen: