Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. december 2016

Artsbestemmelse af Myrmica-art og Lasius-art

Jeg skal til at skrive SRP i gymnasiet, og jeg skriver om myres adfærd blandt arter, der bor tæt op ad hinanden.

Jeg har samlet myrer fra forskellige tuer på en mark, og dette gjorde jeg i midten af oktober. Marken er en stor græs-eng, ikke videre fugtig, som ligger på amager fælled. Myrerne boede i græstuer. Denne ene art er fra Lasius familien, sandsynligvis Lasius flavus eller Umbratus, og disse boede i store tuer med meget lav vegetation (næsten udelukkende kort græs). Den anden art er fra Myrmica familien, sandsynligvis myrmica scabrinodis, sulcinodis eller rugulosa (Det kunne også være en anden). Denne boede også i tuer på samme mark, men mindre og med større vegetation (højere græs, tidsler).

Jeg har taget billeder af myrerne under mikroskop, og alle billederne ligger på dette link:

drive.google.com/open...

Dem der hedder 01-31 er myrmica-arten og de andre er Lasius-arten.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at artsbestemme disse to myrearter?


Foto: Billede af Myrmica-arten

De senest indberettede arter i Naturbasen: