Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. december 2016

Hvem kan identificere latinamerikanske lantern bugs eller lygtebærere, Fulgoridae?

For ét år siden fandt jeg i Costa Rica to gange de særlige tæger, der på engelsk kaldes lantern bugs. De tilhører familien Fulgoridae, og jeg tror, at slægtsnavn er Enchophora. De er en pendant til den asiatiske slægt Pyrops, der også kalde lantern bugs, på dansk lygtebærere.

Som jeg forstår det, findes der (mindst) to arter i Costa Rica, nemlig Enchophora rosacea og Enchophora sanguinea. Men jeg ved f.eks. ikke, hvor man ser forskel på de to arter, og der er sikkert også flere arter i landet!

Jeg er meget interesseret i at få artsbestemt de lygtebærere, jeg fandt ved to lejligheder i Costa Rica. Her er den første, som jeg fotograferede om natten i San Vito i det sydøstligste Costa Rica.


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: