Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. december 2016

Fugle i haven

Hej,

Jeg flyttede i marts 16 til en rækkehusbebyggelse i Sakskøbing efter at have boet 8 år på landet med masser af fugleliv af mange forskellig fuglearter omkring foderbræt og ''fodertræer''i min have.

Nu har jeg har en lille, men trods alt nogenlunde pæn størrelse have med buske, hæk og blomster. Da jeg flyttede ind ''tilbød''jeg fuglene i området foder, som jeg gjorde i min ''gamle'' bolig. Der kom absolut ingen de første 1½ måned - men da spurvene fik unger begyndte der en stor aktivitet omkring mine fodersteder. Mens deres unger voksede op havde jeg spurvefest (helt vildt mange spurve) omkring foderpladsen hver dag - og i øvrigt hele sommeren og efteråret igennem. Jeg havde selvfølgelig også besøg af et solsortepar og deres unger. Der var desværre ikke så mange andre fugle, højst et par musvitter, et par blåmejser, en rødhals - og en enkelt gang spottede jeg en gærdesmutte (tror jeg nok )

I november sluttede spurvefesten brat. Der kom 2-3 spurve dagligt en uges tid, men nu kommer der absolut INGEN - men til gengæld kommer der et par musvitter, et par blåmejser og en rødhals nogle få gange dagligt.

Hvad kan grunden være til at spurvene ikke besøger mig mere?

Jeg kan godt undvære en kæmpesværm af spurve hele dagen, men jeg kan ikke forstå hvorfor det sluttede så brat. Kan nogle af jer fuglekendere give mig et hint?

Jeg er rigtig glad for at de nogle få musvitter, blåmejser og rødhalsen trods alt gider besøge min have et par gange dagligt - men jeg savner lidt mere fugleliv i haven...


De senest indberettede arter i Naturbasen: