Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. december 2016

Er der brud på naturbeskyttelsesloven?

Hej alle.

Jeg har boet i Præstø i snart 3 år, og derfor er jeg ofte et smut ovre på den gamle promenadesti der går fra Nysø slot til Hollænderskov for enden af stien. Jeg har fundet mange sjældne og relativt sjældne arter på stien, de kan bl.a. ses her: www.fugleognatur.dk/lokalitet...

Stien blev i starten brugt af flere gående, men for det meste har jeg området alene og det er efterhånden meget lang tid siden jeg har set nogen derude.

Det skyldes følgende ting:

1) På trods af at der er tale om et vådområde og ikke et skovområde er der sat et skilt op om indgang til privatskov (grøn cirkel). Må man det? Herpå står udover færdselsreglerne for privat skov, at man ikke må gå med sin hund derude. Det begrænser en del mennesker for at benytte stien vil jeg tro.

2) På kortet har jeg markeret med gult hvor stien går. I de tre år jeg har færdedes derude er der væltet flere store træer som blokerer stien (blå linjer). Det første der væltede blev savet over og lagt på begge sider af stien, og det så godt ud, men med de efterfølgende væltede træer er der ikke sket noget. Stien har efterhånden bevæget sig rundt om træstammerne og ud i rørskoven (orange), hvilket ikke kan være godt for hverken fodtøjet, besøgende eller fuglelivet.

3) Hver sommer er stien groet til med nælder. Den første sommer, 2014, var det ikke så slemt, men det er blevet værre og værre. Sidste sommer var det umuligt at færdes derude. Det må også have afholdt flere mennesker fra at besøge stien.

4) Jeg har ikke haft så meget tid i efteråret til at være derude, så da jeg kom derud for nylig blev jeg meget negativt overrasket. Nogle fede hjulspor fra et køretøj havde fulgt den snævre sti op til den sorte ring på kortet, hvor der i vandet lå en del oliespild. Der er ikke udført nogen naturpleje, så jeg har svært ved at gennemskue hvad køretøjet har lavet deroppe.

5) Endnu værre var det at der lige ved siden af var sat et firkantet jægerstandplads (grøn firkant) samt en foderstandplads op (rød firkant), begge dele med hegn hele vejen rundt om. Den blå fodertønde var ovenikøbet væltet og der var samlet et masse mus på området. [Dette var altså sket FØR stormen Urd].

6) Da alt dette efter min mening har gjort at folk bruger stien mindre end tidligere er der nu også kommet en del drivgods og skrald ind med vandet og op i rørskoven, som ingen har taget med tilbage. Området har ellers været rengjort et par gange tidligere.

Der rejser sig derfor en masse spørgsmål:

1. Må man sætte et privat skov-skilt op, når området slet ikke er skov, men vådområde? Nærmere bestemt et ramsarområde og strandengsområde der hører under strandbeskyttelse.

2. Står det ejeren frit for, om besøgende må tage hunde med ud på stien?

3. Foregår der ingen pleje på et strandengsområde/ramsarområde, som sørger for at de væltede træer bliver fjernet fra stien, at nælder bliver bekæmpet/slået ned om sommeren, at stierne forløber naturligt og at der bliver renset for olie og plasticskrald langs stien og i rørskoven? Og hvem sørger for det - ejeren? Kan man selv oprette et naturplejegruppe?

4. Må man oprette jagtstandplads i et strandbeskyttelsesområde? I et ramsarområde og i et strandengsområde?

5. Må man oprette foderstandplads i et strandbeskyttelsesområde? I et ramsarområde og i et strandengsområde?

Jeg vil gerne være sikker på at der er "kød" på denne sag før jeg henvender mig til kommunen.


Foto: Brian Willum Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: