Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. januar 2008

Duftkrigen mellem Maculinea alcon og Myrmica rubra – Myrmica ruginodis

Når jeg med stor interesse har læst ”Duftkrigen mellem myrer og sommerfugle på Læsø” og den engelske udgave ”A Mosaic of Chemical Coevolution in a Large Blue Butterfly” så undres jeg over den forskel, der er mellem Myrmica ruginodis og Myrmica rubra, vedrørende deres evne til at parre sig med andre bestande af myrer. Der er ikke den store forskel i deres biologi, så vidt jeg ved, men der må jo så alligevel være en væsentlig forskel i deres sværmning. Det er begge meget almindelige myrearter, og selv om Læsø ligger noget isoleret, er der vel masser af bestande langs den jyske østkyst.

Det er mulig, at det fremgår af den videnskabelige artikel, og at jeg bare ikke har forstået det, men er det genetisk påvist, at Myrmica rubra´s genetiske materiale indikerer, at den er mere ”indavlet”, altså parrer sig oftere med andre individer fra samme bestand?

Eller er denne biologiske forskel påvist, som et resultat af de øvrige opdagelser vedrørende Ensiansommerfuglen på Læsø?

Jeg har skrevet dette på dansk, men jeg hvis nogle af vores engelsk-skrivende venner, hellere vil gøre det på engelsk – så er det helt i orden.

Mvh Rune Larsen



Foto: Rune Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: