Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. december 2016

På parcellens ældste træ på årets sidste dag

Majbøgen , som den hedder i folkemunde her i Øksedal , er ældgammel -nedsavet ad flere gange - "old"stubbe der mørner -men store livskraftige stammer, der erstatter de faldne....

I gamle dage næsten eneste skyggefulde sted herude.

I bunden utallige Liden Singrøn samt Vedbend, der med stor fornøjelse og livskraft klatrer op ad stammerne.... I bunden en indkøbt og plantet meget smuk og ganske vildt grøn her den 31. januar Hjortetunge.

Det er mange år siden, at jeg har vadet rundt deroppe, som jeg gjorde i dag (deroppe skyldtes, at der i fordums tid blev deponeret affaldsmurværk, cementrør med mere -dette for mange år siden mere og mere "under mulde og blad- og planterester -ses ikke og mærkes kun svagt under min "vandring")

Interessante lav og mosforekomster som også skal behandles...

Men første gang jeg virkelig har "rodet" , og minsandten fandt jeg et par interessante svampe....

Og disse håber jeg, kan blive navnsat

:-)

Nytårsaftenhilsen fra Øksedal / godt nytår

Per


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: