Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2017

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Lars Thomas
Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark? (Læst 16257 gange) Postet d. 02-02-17 kl. 08:41
Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark? (For et par dage siden startede jeg en gættetråd her på Fugle og Natur med et nærbillede af et sølvkr)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (661 x 348)

For et par dage siden startede jeg en gættetråd her på Fugle og Natur med et nærbillede af et sølvkræ (som jeg i første omgang havde bestemt til stort) der var blevet fundet i opgangen her hvor jeg bor på Nørrebro. - se linket HER Den ledte videre til en tråd med en forespørgsel omkring sølvfisken Ctenolepisma longicaudata, der åbenbart er ved at udvikle sig til et problemdyr i Norge. Den blev fundet i Sverige i 1994, men er sjovt nok ikke registreret fra Danmark. Stig Madsen påpegede også at ”mit” dyr rent faktisk lignede Ctenolepisma. Det førte så alt sammen til, at jeg gav mig til at grave lidt i litteraturen, hvor jeg fandt en glimrende lille svensk artikel om kræet –

Thomas Pape & Urban Wahlstedt (2002):

En silverborstsvans nyinförd till Sverige (Thysanura: Lepismatidae). Entomologisk Tidsskrift 123 (3): 149-151

Ifølge bestemmelsesnøglen til denne artikel, er C. longicaudata ikke spor svær at kende fra vores hjemlige store sølvkræ Thermobia domestica. De har begge rækker af børsteknipper på bagkroppen, men hvor Thermobia har 2 rækker på hver side, har Ctenolepisma 3. (Ctenolepisma skal desuden være mere ensfarvet mørk eller sølvgrå på oversiden, mens Thermobia er tydeligt lys med mørke pletter. Ctenolepisma har også længere og mere kraftigt udviklede børster omkring munden – heraf det norske navn skjeggkræ - skægdyr).

Uheldigvis havde jeg smidt mit dyr i papirkurven, men efter lidt roderi lykkedes det faktisk at finde det igen, og selvom det efterhånden ikke var i særlig god stand, var det tydeligt, at dyret rent faktisk havde tre børsterækker på bagkroppen. Et kig på nogle gamle billeder af et ”stort sølvkræ” som jeg tidligere (i 2013) har taget i kælderen hvor jeg bor, viste også et dyr med tre tydelige børsterækker. Så fik jeg tilsendt et billede fra Linda Kjær-Thomsen af et sølvkræ hun havde fundet onsdag aften i forbindelse med en mosbestemmelsesaften i Universitetsparken i København – 3 børsterækker! - se linket HER

Kigger man så på billederne af stort sølvkræ her på F&N er det ikke umiddelbart til at se, hvor mange børsterækker dyrene har, men de ligner alle sammen mere Ctenolepisma end de ligner Thermobia.

Jeg vover derfor at påstå, at Ctenolepisma for længst har indfundet sig i Danmark, og at alle de store sølvkræ, der er indrapporteret til F&N rent faktisk er Ctenolepisma. Under alle omstændigheder er det værd at kigge nærmere efter, næste gang man finder et sølvkræ.

Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 02-02-17 kl. 10:28. Emne: Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark?

Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 02-02-17 kl. 15:25. Emne: Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark?
Jeg skulle måske lige nævne, at jeg nu har skrevet til Thomas Pape, der er en af forfatterne til den svenske artikel for at høre hvad han mener om sagen.

Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 02-02-17 kl. 21:44. Emne: Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark?
Jeg har nu fået besked fra Thomas Pape på Naturhistorisk Museum i København. Den er god nok - det er Ctenolepisma longicaudata, "som herefter kan betragtes som en del af den danske indendørs fauna". Den er her, og den har sikkert været her længe.

Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 04-02-17 kl. 08:45. Emne: Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark?
Fangede et af mine husdyr. Fin Ctenolepisma med tre børsterækker, men den er ikke særlig skægget, når jeg kigger på et par af de andre billeder. Der er 14 Ctenolepisma-arter på Fauna Europaea. Er vi sikre på, at vores er longicaudata, og at der ikke er flere arter i spil, selvom mange af de andre ser ud som om, at de hører til i Sydeuropa og er af temmelig lokal udbredelse?

Kommentér

Lars Thomas
#5 Kommentar postet d. 04-02-17 kl. 19:18. Emne: Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark?
Helt sikre kan vi ikke være, men iflg Thomas Pape på museet i KBH er longicaudata og den art der hedder linearis de eneste der så vidt vides kan komme i spil pt. Dermed ikke være sagt, at der ikke skjuler sig andre arter imellem dem. Men det kan vi indtil videre ikke vide. Og skægget veksler så vidt jeg har kunnet finde ud af med både køn og alder.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator