Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. februar 2017

Dilemma, kan det løses?

Jeg har et mylder af vilde fugle i min have. Jeg bor op ad marker og med en lille skov på den anden side af en smal vej, så der er mange besøgende derfra. Fuglene er typisk langt mere sky end de ville være i en villahave, da det er skovfugle, som ikke så tit render på mennesker.

I skoven bor også et spurvehøgepar, som, i perioder, forsøger at nappe en fugl i haven op til 4-5 gange dagligt. Jeg bryder mig ikke specielt om det, men de skal jo også leve.

Spurvehøgene havde en periode, hvor de var meget aktive og det var altid de små jordfræsere, som de fik fat i, typisk skovspurve, solsorte, bogfinker, kvækerfinker og grønirisker. Det var formodentlig det faktum, der medførte at den type fugle mere eller mindre har været forsvundet fra haven i en periode.

De fugle, som sjældent søger føde på jorden er nogenlunde godt beskyttet, da de foderstationer jeg har i haven alle står i tilknytning til træer og buske, hvor småfuglene kan søge ly, samt et enkelt fuglehus, der står tæt på stuevinduet og som spurvehøgene gerne undgår.

Den seneste periode har spurvehøgene været langt mindre aktive i haven, formodentlig fordi de ikke har haft meget held med sig, så nu er de små jordfræsere vendt tilbage.

De sidste par dage har jeg så oplevet at specielt bogfinker etc. er knaldet mod ruden i stuen. Normalt er det ikke ruder som fuglene flyver ind i, men det sker i forbindelse med at de bliver skræmt enten af høgene eller forbipasserende mennesker (det sidste er i størrelsesordnen 5-6 hundeluftere dagligt).

Normalt slipper de billigt fra det, formodentlig fordi de simpelthen ikke når at få nok fart på til at de slår sig ihjel.

I går troede jeg dog at der røg en bogfinke. Efter lyden at dømme havde den nået at få godt med fart på og jeg kunne da også se at den lå livløs med udbredte vinger i sneen udenfor vinduet.

Jeg besluttede mig for at tjekke om den nu var så død som den så ud, for ellers ville den hurtigt blive det pga. varmetabet.

Jeg tog den ind i varmen og efter at den havde sundet sig i 5 minutter, vågnede den op. Den tog det ret roligt så den blev stille og roligt sat fri igen og den fløj væk uden den mindste slinger eller tegn på skade.

Det sidste døgns tid er der flere der er fløjet mod ruden, dog ingen bevidstløse eller døde.

Nu tænker jeg om jeg kan gøre noget for at forhindre det? Det oplagte ville vel være silhouetter på vinduerne, men jeg vil jo nødigt skræmme fuglene væk fra haven, blot undgå at de kommer til skade på vinduerne. Det kan være at de kan vænne sig til dem, men så vil de formodentlig ikke virke afskrækkende nok til at de undgår sammenstød?

Er der en anden løsning, som jeg ikke har tænkt på?

Det kan også være at jeg bekymrer mig unødigt og bare skal lære at leve med det, for umiddelbart tror jeg kun at jeg har fundet en enkelt død fugl gennem de sidste 12 år, men nu er der så også væsentlig flere fugle i haven end der nogensinde har været før, så problemet kunne godt være tiltagende.

Beklager det lange indlæg, men jeg syntes at det var vigtigt at få flere sider af problemet med.

Billederne viser min lille heldige bogfinkegæst


Foto: Helle Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: