Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. februar 2017

Myre id ønskes

Hej

Jeg var på tur ved Hald sø 24-4-2009,ved Bugges mølledam ser jeg på stensætningen 8-10 myrer der opførte sig noget besynderligt.De kom op af en lille åbning og cirklede rundt, til der kom en kæmpe op af hullet som de små(opfattede jeg det) straks begyndte at servicere kæmpen. Senere kom endnu en kæmpe som havde vinger også op medbringende lidt flere mindre myrer.En lille bille der havde retning mod gruppen blev overfaldet, men var vist heldig at falde ned fra kanten.Seancen afsluttedes med, at der kom en spurvefugl og åd dem alle.

Biotopen er, bortset fra mølledammen, næsten uden vegetation dog med store bøgetræer i området.Jeg har set i artslisten og blev forundret over, at der er så mange arter men,jeg har en anelse om, at det kunne godt være rød slavemyre.

Er det muligt med en id ?, jeg har en del fotos men, desværre af en meget svingende kvalitet

venligst

OLE R



Foto: Ole Rasmussen

De senest indberettede arter i Naturbasen: