Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. februar 2017

Sort eller blå oliebille?

Så er det åbenbart forår. Stæren er dukket fløjtende op og til min store overraskelse fandt jeg en oliebille (han) i færd med at kravle ind ad en åbentstående dør i Ommel (Ærø). Ikke noget oplagt sted for arten, og da også meget tidligt....

Som sædvanligt har jeg problemer med at skelne mellem blå og sort oliebille. Denne var ret blå, specielt på ben og antenner.

I "nøgle til danske oliebiller" www.fugleognatur.dk...show_message står følgende under 2a:

"Pronotums bagkant er altid tydeligt og i reglen stærkt stumpvinklet indskåret; foran bagkanten findes altid et tydeligt og ofte ret kraftigt tværgående indtryk."

"Foran bagkanten" - er det forreste del af vingedækkerne?

På denne bille er pronotums bagkant svagt indskåret, hvilket kan tolkes som både sort og blå, da de jo kan variere en del.

Om punkturen på pronotum og hoved er grov eller fin har jeg meget svært ved at afgøre.

Jeg bliver med andre ord nødt til at bede om hjælp til at afgøre om den er sort eller blå.

Otte billeder.

Venlig hilsen

Ulla.



Foto: Ulla Friborg Oliebille Ommel 220217

De senest indberettede arter i Naturbasen: