Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. marts 2017

Friluftsrådet og Vestamager - et kritisk oplæg

Friluftsrådets politik og demokratiske struktur

------------------------------------------------------------

Jeg er ikke ude med riven, som man måske kunne få indtrykket af ud fra overskriften og noget af indholdet.

Jeg vil bare så gerne forstå, hvordan beslutningerne i Friluftsrådet tages, og hvordan deres naturpolitik fastlægges.

Friluftsrådet er vel den næstvigtigste spiller efter DN blandt de grønne organisationer, når det gælder naturpolitik. Og Friluftsrådet fordeler temmelig mange penge, som ledes ud til grønne organisationer og naturprojekter.

DN er en organisation med formålsparagraf og demokratisk struktur. Via foreningens repræsentantskab kan man vælge og stille mistillidsvotum til ledelsen og ændre tidligere vedtaget politik og træffe natur- og miljøpolitiske beslutninger. Dertil er der stor lokal selvstændighed omkring f.eks. beslutninger på kommunalt plan, hvor DNs lokalafdelinger har en høj grad af autonomi.

Friluftsrådet er en paraplyorganisation. Men det må vel betyde, at der skal være hel eller næsten konsensus blandt medlemsorganisationerne, når man rykker ud med større, naturpolitiske udspil?

Hvem bestemmer, hvem der repræsenterer Friluftsrådet i forskellige sammenhæng?

Hvis man er utilfreds med ledelsen eller en repræsentant i enkeltsager, hvordan gør man så, hvis man vil have ændringer, f.eks. få givet nogle andre personer mandat?

Hvis vi tager et konkret eksempel: En handicaporganisation, der er med i Friluftsrådet, er utilfreds med den stærke favorisering af mountainbike-kørsel i de bynære skove, og vil godt have ændret Friluftsrådets politik på området. - Hvordan - i store træk - ville den demokratiske proces se ud, når handicaporganisationen godt vil have ændret Friluftsrådets politik og officielle holdninger her?

Det kunne også være DOF. Hvorfor hører man så lidt til DOF i sådanne sammenhænge. De er jo medlem af Friluftsrådet. - Hvorfor? Har det noget at gøre med, at man godt vil have andel i de økonomiske midler, Friluftsrådet formidler? - Men det anser jeg da i øvrigt ikke for suspekt, hvis det er begrundelsen.

Hvad fik mig til at skrive dette? - Jeg kunne nævne adskillige ting. Men dråben blev den måde, Friluftsrådets repræsentant Jan Elsted optrådte på forleden på det af Naturstyrelsen indkaldte møde om forvaltningen af Vestamagers natur afholdt på Ørestad Gymnasium d. 27. februar. Han var imod næsten alt, hvad der kom frem af tanker om forvaltning til gavn for naturinteresserne. - Hvilket mandat havde han? - Og hvem havde besluttet, at han skulle repræsentere Friluftsrådet her?


Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: