Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hjalte Kjærby
Bladlus hos Gul Engmyre (Læst 744 gange) Postet d. 04-03-17 kl. 15:01
Hejsan. Efterhånden som jeg er begyndt at se mere på myrer, er jeg også begyndt at støde på mange forskellige bladlusearter hos dem. Den store på billedet ligner Forda formicaria, men de små lyserøde tør jeg slet ikke gætte på. Findes der nogle gode bestemmelsesværker til bladlus? Det kunne være skægt at undersøge de myrmekofile arter nærmere.

Mvh. Hjalte

Bladlus hos Gul Engmyre (Hejsan. Efterhånden som jeg er begyndt at se mere på myrer, er jeg også begyndt at støde på mange fo)
Hjalte Kjærby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (740 x 573)
Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#1 Kommentar postet d. 04-03-17 kl. 23:01. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
I en anden koloni var det denne art myrerne havde

Bladlus hos Gul Engmyre (I en anden koloni var det denne art myrerne havde)
Klik på billedet for original størrelse (867 x 898)
Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#2 Kommentar postet d. 04-03-17 kl. 23:02. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
Underside

Bladlus hos Gul Engmyre (Underside)
Klik på billedet for original størrelse (816 x 762)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 04-03-17 kl. 23:42. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
De to nyeste bind i Danmarks Fauna er om bladlus, og de skulle efter sigende være gode. Jeg har dem selv, men har aldrig brugt dem ret meget, så jeg kan ikke prale med nogen erfaring i den henseende - men du kan da prøve at kigge på dem.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(318)
#4 Svar postet d. 05-03-17 kl. 02:22. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
Jeg kender desværre ikke Danmarks Faunas bind om bladlus. Dem ville jeg gerne se. Men jeg har Ole Heies 6 bind i Fauna Entomologica Scandinavica serien, og der er intet at sætte en finger på hvad angår bestemmelseslitteratur i skandinavisk sammenhæng. Så hvis du har over kr. 5.000 at smide efter projektet, så kan NHBS stadig støve dem op (nogle bind dog lidt nemmere end andre).

Den første bladlus ville jeg også kalde en Forda. Om det er F. formicaria eller F. marginata tør jeg dog ikke byde ind på.

Den anden er straks mere interessant. Efter alt at dømme er det Smynthurodes betae, også kaldet Bønnerodlus i Naturbasen - se linket HER Normalt er 3. antenneled længst hos bladlus, men hos Sminthurodes er 2. led længst. Der er ikke nogle obser på F&N, og den er da også temmeligt sjældent set. Heie omtaler kun et fund på Fyn, og jeg kan ikke se, at den skulle være fundet andre steder.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 05-03-17 kl. 02:29. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
"... hos Sminthurodes er 2. led længst eller min. af længde med 3. led" skulle der naturligvis have stået.

Anyhow, tillykke med det fine fund. Lagde du mærke til, om der var flere individer, og i så fald om de lå sammen i et kammer i tuen?

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 05-03-17 kl. 10:49. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
Så er Danmarks Fauna lidt mere økonomisk. De to bind om bladlus koster omkring 250 kr stykket, og de kan købes uden problemer hos Dansk Naturhistorisk Forening. Stig: hvis du kommer til nogle af sæsonens bioblitzer kan du jo sende mig besked, så kan jeg tage dem med, så du kan kigge på dem.

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#7 Kommentar postet d. 05-03-17 kl. 11:05. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
Det lyder bestemt som om, Danmarks Fauna er pengene værd. 5.000 er lige lidt mere end hvad jeg havde tænk mig at bruge på bladlus Tak for jeres svar, i to. Sjovt med Bønnerodlusen. Den var den eneste "husdyrart" i en af tuerne, hvor den dog var relativt talrig. Der sag flere sammen på rødderne, der gik gennem Engmyrernes gange:

Bladlus hos Gul Engmyre (Det lyder bestemt som om, Danmarks Fauna er pengene værd. 5.000 er lige lidt mere end hvad jeg havde)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#8 Kommentar postet d. 05-03-17 kl. 21:01. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
Spændende projekt du har gang i Hjalte!

Bladlus hos myrerne.

Har i tjekket muligheden for at downloade bøgerne gratis?

Danmarks Fauna: - se linket HER

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#9 Kommentar postet d. 06-03-17 kl. 00:21. Emne: Bladlus hos Gul Engmyre
Tak for tilbuddet, Lars. Det vil jeg gerne.

Meget interessant, Hjalte Hvor er fundet fra?

Myrmekofili hos bladlus er der skrevet meget om. Især Dixon har behandlet emnet. Men det omfatter selvfølgelig både bladlus, som besøges af myrer over jorden, og bladlus i selve myretuerne. Mht. Gul Engmyre er følgende polske artikel er fin som en hurtig oversigt: - se linket HER

Der er ikke umiddelbart mulighed for gratis download af bind 87 og 88, Rune. De er oplistet hos Dansk Naturhistorisk Forening med den pris, som Lars nævner - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator