Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. marts 2017

Hvilket dyr har trevlet mit træ?

Kære alle

I vores villahave i Værløse er vores halvrådne rønnebærtræ blevet trevlet voldsomt op her i begyndelsen af marts (opdagede det den 3. marts). Træets yderste lag er mørt (ca 1 cm), og et eller andet har trevlet stammen op i et areal på 2-3 håndfladers størrelse. Det er ca. halvanden meter over jordhøjde. Der er også et par andre lignende ´´angreb´ på stammen, dog lidt mindre. Også i 1-2 meters højde. Det ser ikke ud til at være ´kommet af sig selv´, altså gennem almindelig nedbrydning. Det et skaden for afgrænset til. Jeg har prøvet at kradse lidt i barken med en tommelfingernegl, og det er nogenlunde let at komme ind til det sunde ved.

Der er ikke andre spor på eller omkring træet - ikke mærker i stammen, ikke fækalier , ikke spor på jorden. Kun lidt trevler fra træet.

Min overvejelse er, at en fugl eller et dyr har været på jagt efter træborende insekter i det rådne lag af stammen. Har før set stor flagspætte i haven, men den ville vel næppe efterlade et så stort og trevlet areal? Vi ser mange egern i haven - men igen virker arealet for voldsomt. Havde skaden siddet nærmere jorden, havde jeg mistænkt grævlingen, som jeg dog desværre ikke har set hos os. Under heftig diskussion med venner og familie er rådyr blevet foreslået - altså en fejende råbuk. Men det virker ikke sandsynligt. Arealet er for stort, sidder for højt og det ville også være mærkeligt, at bukken lige skulle kaste sig over det rådne træ og lade alt andet være, herunder vores højbed med vinterkål.

Er der nogen, som kan hjælpe?

Vh Mads


Foto: Mads Krogh

De senest indberettede arter i Naturbasen: