Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Sommer
Melonphila Cyanea (Læst 281 gange) Postet d. 18-03-17 kl. 17:04
Hej alle.

-Ny herinde og vil blot dele et par billeder af en smuk Bille jeg stødte på i Roskilde lufthavn fredag morgen.

Mvh.

Thomas

Melonphila Cyanea (Hej alle.
-Ny herinde og vil blot dele et par billeder af en smuk Bille jeg stødte på i Roskilde lu)
Thomas Sommer har vedhæftet dette billede
Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 18-03-17 kl. 17:59. Emne: Melonphila Cyanea
Ja, det er en flot pragtbille, du har fundet. Det er dog ikke Melanophila cyanea, men en anden importeret art, som ikke er hjemmehørende i Danmark. Måske vi senere kan finde et navn til den.

Vh. Ole

Kommentér

Thomas Sommer
#2 Kommentar postet d. 18-03-17 kl. 18:27. Emne: Melonphila Cyanea
Aha!

Tak for hurtig respons Ole.

Melonphila Cyanea (Aha!
Tak for hurtig respons Ole.)
Kommentér

Ole Martin
#3 Kommentar postet d. 18-03-17 kl. 19:31. Emne: Melonphila Cyanea
Det er en eksotisk art af slægten Belionota. Men når man ikke ved, hvor den kommer fra, bliver den nok svær at bestemme til art.

Du kan evt. spørge i forum under udenlandsk natur.

Vh. Ole

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 18-03-17 kl. 19:41. Emne: Melonphila Cyanea
OOORHHHH, den er FED!

Kommentér

Bo Valeur
#5 Kommentar postet d. 18-03-17 kl. 19:49. Emne: Melonphila Cyanea
Kan se at fra Roskilde lufthavn flyves der til Africa, mellem østen og Rusland. Flot sag.

Mvh

Bo

Kommentér

Ole Martin
#6 Kommentar postet d. 19-03-17 kl. 08:50. Emne: Melonphila Cyanea
Slægten er kendt både fra Afrika og Asien

Kommentér

Thomas Sommer
#7 Kommentar postet d. 20-03-17 kl. 22:18. Emne: Melonphila Cyanea
Hej Ole.

Det lykkedes mig idag med lidt held at finde billen. 4 dage i kulden gjorde at jeg fandt ham livløs på jorden på ryggen. Jeg tog ham med i bilen og til min store overraskelse ´levede han op´ - jeg fik gang i varmen og skåret lidt frugt til ham, nu er han hjemme hos mig i bedste velgående. Han er i en brødkasse med lidt ventilation, samt lidt fugtede blade og grene fra haven.

Han har fløjet lidt rundt i stuen og indtaget væske fra min finger dyppet i vand.

Efter en hård rejse fra den anden ende af verden, kampen gennem lagerhallen uden at blive trådt på, for så at blive sluppet ud i kulden i min uvished har gjort, at jeg vil sikre ham de bedste levevilkår den tid han nu har tilbage i Kongeriget.

Men, jeg har aldrig holdt biller, hvad spiser han? Temperatur/luftfugtighed?

Mvh.

Thomas

Melonphila Cyanea (Hej Ole.

Det lykkedes mig idag med lidt held at finde billen. 4 dage i kulden gjorde at jeg fandt)
Kommentér

Ole Martin
#8 Kommentar postet d. 20-03-17 kl. 22:25. Emne: Melonphila Cyanea
Hvilken beretning !

Billen lever normalt ikke så længe, måske omkring en måned. Fint med vand evt. tilsat lidt sukker eller honning.

Vh. Ole

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator