Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. marts 2017

Hvilken tvetydig Isotomurus?

Denne Isotomurus-springhale blev set d.22.3.2017 i min have i Malling. På de første billeder, jeg tog af den, befandt den sig i let skygge. Her var den så godt som ensfarvet gullig-grøn-brun med en kun ganske svag og diffus, bred skygge ned over ryggen, som jeg bestemt ikke vil karakterisere som nogen "rygstribe". Efter at have bemærket fordelingen af makrosetae på dens krop var jeg sådan set ikke i tvivl om, at det måtte dreje sig om Isotomurus graminis.

Men så fik jeg mulighed for at få et billede af den i fuldt sollys, og resultatet forekom mig nu alligevel så mærkeligt, at jeg herefter ikke har vovet at navngive den. Som det forhåbentlig ses af vedføjede billede, fremkaldte den stærke sol nu en rygstribe i nærmest glitrende græsgrønt. Vel at mærke ikke en "normal" rygstribe med nogenlunde parallelle sider, men en stribe bestående af en serie trekanter på rad og række, svarende til den form for rygstribe, som man ellers kan finde hos Isotomurus maculatus - dog, hos det aktuelle dyr peger trekanternes spidser i modsat retning af, hvad de gør hos maculatus, og dét er vel næppe uvæsentligt.

Kan jeg mon alligevel kalde dyret I. graminis, og så forøvrigt bare slå eksistensen af den "hemmelige" trekant-rygstribe hen som "et af naturens små mærkelige luner"? Eller må jeg nøjes med Isotomurus sp. til denneher? Eller er der måske en helt tredie mulighed?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: