Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. marts 2017

Vedrørende bestemmelse af sterile skorpelaver

Jeg ville blive rigtig glad for at høre andres opfattelser/vurderinger udi bestemmelser af sterile skorpelaver-

Jeg havde bestemt denne lav til Pyrrhospora quernea udfra morfologi og kemitest K- C+orange KC+kraftig orange -

(Thallus er brungrønt,ikke gulgrønt)

men ak ,så ser jeg ,at Pertusaria flavida har Præcis samme kemiske reaktioner-(iflg.LGBI)en lav jeg ikke kender ...!

Denne har dog isidier ,hvilket jeg ikke ser på "min" lav-

til gengæld ser jeg ikke noget sort prothallus ,som Oftest er tilstede hos P.quernea ...så ???

Jeg har udelukket Lecanora expallens,da denne er K+gullig og der er ikke skrevet noget i de kilder jeg har, om KC +reaktion hos denne -

Jeg uploader et foto af den lav ,jeg har bestemt til P.quernea -og som jeg mener er denne...!

jeg har ikke en UV lygte ,så jeg har ikke kunnet teste den del.

Prøv at se dette foto ,det ligner jo Meget "min"lav og har præcis samme kemiske reaktioner!(ikke at alt hvad der ligner også er..,eller omvendt)

fungi.myspecies.info...pertusaria-flavida

Hilsen

Annemette


Foto: Annemette N. Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: