Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. april 2017

Kuglebænkebider - den almindelige?

Denne kuglebænkebider er set d.9.4.2017 i min have i Malling. Jeg synes jo selv, den ligner Alm. kuglebænkebider både fortil og bagtil, så vidt jeg kan se udfra Walthers gamle "identifikationsbillede" www.fugleognatur.dk/gallery... Men helt præcis hvordan formen af især scutellum ("mundskjoldet") faktisk skal være, fremgår ikke af billedteksten dér. I Galleriet finder jeg til gengæld under "Kuglebænkebider sp." flere dyr, som jeg ikke er i stand til at skelne fra Alm. kuglebænkebider (måske er de bare anbragt dér af observatøren, når vedkommende ikke har orket at blive helt sikker på arten, men kun på slægten - forståeligt nok). Men det betyder, at når man som jeg heller ikke er helt stiv i artskendetegnene, men meget gerne vil lære mere, så er det svært at få den fornødne merviden. Felthåndbogens artikler om hhv. Alm.kuglebænkebider og Kuglebænkebider sp. forekommer mig her at være et excellent eksempel på tekster, som det er plat umuligt at udlede noget som helst brugbart af mht. konkrete kendetegn.

Så jeg er nødt til at spørge: er det dyr, som jeg nu vil vise to billeder af, en Alm. kuglebænkebider (Armadillidium vulgare), eller må den bare blive ved Kuglebænkebider sp.? Dyret var skønsmæssigt et sted mellem 10 og 15 mm langt.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: