Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. april 2017

Kan hanner af Andrena fulva bestemmes?

Nkøbing Mors - 17/4 2017

Om Rødpelset jordbi (Andrena fulva) kan man i felthåndbogen læse bl.a. følgende: "Hannen vil kun være mulig at identificere som tilhørende samme art, hvis den ses i kontakt med en hun eller ved undersøgelse under mikroskopet med den fornødne bestemmelseslitteratur ved hånden." www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse

Andre steder - f.eks. i denne tråd www.fugleognatur.dk...show_message - kan man læse: "Andrena fulva han [...] hører til en gruppe af Andrena hanner, som har en tand på siden af kindbakken. Andrena fulva kan skelnes fra de andre hanner i den gruppe på, at 3. antenneled er tydeligt længere en 4."

Når jeg læser om mikroskop til artsbestemmelse af insekter, så forestiller jeg mig noget med undersøgelser af genitalier. Men det er måske ´kun´ for at tjekke tilstedeværelse af ´kindtanden´?

Kan Andrena fulva han artsbestemmes ud fra foto?

Er den på mit foto en han af Andrena fulva?

Og er tanden og 3. antenneled korrekt markeret?


Foto: Henrik Dissing

De senest indberettede arter i Naturbasen: