Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. april 2017

Bedre forhold for padder i haven ... hvordan?

Jeg har overtaget et landsted, hvor der også er en havesø på 300 m2. Jeg er ved at indrette grunden til at indeholde mere artsrigdom, og jeg vil i den forbindelse også gerne bedre forholdene for padderne.

Jeg har samlet en stendynge tæt på søen og udvider den i løbet af sommeren. Jeg er også ved at udvide bevoksningen med blandt andet buske og blomster, der tiltrækker insekter og bier.

Havesøen er dog fyldt med guldfisk, som er kommet af sig selv, og det daglige besøg af fiskehejren gør ikke det store indhug i bestanden. Børnenes fiskeevner og tålmodighed er heller ikke synderligt imponerende i den henseende.

Jeg har ikke fundet en løsning på, hvordan jeg får guldfiskene fjernet. El-stødning kunne jeg ikke overtale nogen til, og et fiskenet, der kan trækkes gennem søen, ville et firma have flere tusinde kroner for. Midlertidig udsættelse af gedder blev jeg også talt fra.

Altså, guldfiskene lever indtil videre i sikker sø.

På trods heraf er der dog alligevel en del padder på grunden, så det går måske alligevel. Særligt efter det har regnet, skal jeg passe på med græsslåmaskinen (jeg er endnu ikke sluppet af med alt græsset).

Men er der mere, jeg kan gøre for padderne? Langs den ene side har jeg tænkt mig at etablere et "lille hegn", hvor jeg lægger en masse grene og kviste, jeg tænker, det vil være et godt gemmested for alle mulige små dyr.

Andre forslag?

De senest indberettede arter i Naturbasen: