Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. april 2017

Bestemmelse af morkler, igen

Jeg vil henvise til min artikel om morkelsystematikkens sammenbrud. Men efter samtale med Thomas Læssøe (svampeatlas) kan man godt kende Spiselig Morkel og Almindelig Morkel med nogenlunde sikkerhed, resten der ikke lige falder indenfor vores indtryk af disse vil vi smide i gruppen Ubestemt Morkel (Morchella sp.), derfor er jeg gået i gang med nogle genvalideringer, håber I har forståelse herfor.

Spiselig Morkel er (først og fremmest) en østdansk art, ofte, men ikke udelukkende, knyttet til elm. Den har en regelmæssig bikagestruktur og holder sig i okkerbrunlige nuancer. Almindelig Morkel har en bredere økologi, en uregelmæssig struktur hvor bikagerne ofte er underopdelte og uregelmæssige, den kan gro under elm, men som regel under andet.

Der er yderligere, uudredte arter, som vi ikke har noget forhold til og endnu ingen redskaber til at bestemme i Danmark, også en begrundelse for at have oprettet " Morchella sp."

Kegle-Morkel er et kompleks af flere arter, dem har vi ingen redskaber til at klare.

Hætte-Morkel kan kendes uden problemer.

Da det er en orientering beder jeg ikke om egentlig svar, men meget gerne reaktioner :-) Torbjørn

De senest indberettede arter i Naturbasen: