Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. april 2017

Vandplantebogen .....igen succes !!

Vandplantebogen igen ..... (y)

Ved Sebberkloster findes en lille branddam . Har passeret tit og ofte, men aldrig fundet anledning trods de få Dunhammere til nærmere øjesyn.....

I dag efter at ha´ frydet mig over de få Trekløftet Stenbræk ved Sebber Klosterkirkes dige havde jeg lige få minutter til overs....

-og så kunne jeg jo gå de få skridt hen til branddammen....

Her fangede mit øje noget grønt, småt krimskrams....

Jeg lod mig glide forsigtigt ned ad den ene meter mod vandet. Stadig syntes jeg noget "grønligt" blævver (GJ-udtryk).

Men nært på synedes det alligevel "som et eller andet"

Med Olympus Tough fik jeg et par billeder -også nært på...

Og så var der lige pludseligt noget ganske pænt "grønt løv"....

Hjemkommet sendte jeg Jens billederne og forespurgte, om monstro Vandplantebogen kunne give svar....

"Du kan jo prøve" svarede Jens....

Efter ganske få minutter dukkede der på side 443 en Riccia fluitans / Flydende Stjerneløv op....

En opringning til Jens bekræftede navnet -en levermos.

Noget jeg aldrig havde set før.... endsige beskæftiget mig med...

NU kan så obses fra Sebberkloster en levermos fra vandet takket være Vandplantebogen , som i den grad har udvidet mine muligheder for "småtteri" i vandet -noget som førhen bare blev hastigt forbigået som "et eller andet"....

Sådanne (y)

:-) Per



Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: