Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. maj 2017

Eftersøgning af bladhveps #1 - Endophytus anemones

Kære med-minører,

Jeg er i gang med at nedskrible et par ord om en lille håndfuld minerende bladhvepse-arter, som er nye for Danmark. Zoologisk Museums samling er tjekket, de gamle mineherbarier i København og Frederiksberg ligeså og en stribe nye feltfund er det også blevet til. Men hvad er en faunistisk artikel anno 2017 uden et indspark fra FugleogNatur!

Jeg vil derfor - over den næste måneds tid - starte en efterlysningstråd for hver af arterne. Kig efter dem, hvis I har tid, og meld gerne tilbage her i tråden --- både positive og negative observationer har værdi!

Vi starter ud med en art, der næsten er danmarksny: Endophytus anemones. Denne bladhvepse er den tidligst forekommende minerende art i vores fauna, hvilket smukt hænger sammen med dens fødevalg, hvid anemone (Anemone nemorosa) og - vist kun i Nordeuropa - også gul anemone (Anemone ranunculoides). Selve minen er en stor flademine, med et skarpt optegnet afføringsmønster, og der forefindes typisk kun en mine per blad.

Der foreligger kun to fund fra Danmark - et voksent individ fra april 1936 (Maribo), og så det spektakulære nyere minefund fra 1. maj 2015 i Nordsjælland: www.fugleognatur.dk...show_message

Arten er tilsyneladende sjældent registret i Europa ifølge min medforfatter på artiklen, engelske Andrew Liston. Jeg har kigget et par sydsjællandske skove igennem over den sidste uges tid - intet held indtil videre. Er den mon overset grundet det tidlige tidspunkt, eller er den regulært sjælden? Værtsplanter er der i hvert fald nok af!

... Og man må godt være med, selvom man allerede har fundet den, Linda ;-)

God jagt!

F&N: www.fugleognatur.dk/artintro...

Bladmineerders: www.bladmineerders.nl...anemones

British Leafminers: www.leafmines.co.uk...E.anemones


Foto: Simon Haarder

De senest indberettede arter i Naturbasen: