Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. maj 2017

En fræk fugl!

Da jeg forleden cyklede hjem sammen med en kollega, så vi en stenpikker flyve tæt forbi. Da min kollega ikke havde set sådan en før, spurgte hun, hvad det var? Jeg svarede, at den havde et navn, der kunne få sjetteklasser til at fnise ( vi er begge lærere), at det var en stenpikker. Hun havde aldrig set sådan en før, så hun var glad.

Vel hjemme og ved aftensmaden, sad min kollega og hendes mand så og spiste, mens de kiggede ud på fuglebrættet uden for vinduet. Det fik min kollega til at tænke på, dagens hændelse. Og hun fortalte så begejstret sin mand om den her fugl, der havde et lidt frækt navn, der kunne få sjetteklasser til at fnise. Hun havde dog lidt svært ved at huske, hvad den hed, men efter et stykke tid, kom hun frem til at det måtte være en piknakker! Jo, det var jo lidt frækt, og nu ville manden så se den, så de kiggede i diverse fuglebøger, men blev ikke meget klogere. Manden mente så, at det nok var sådan et lokalnavn, som man jo nogen gange giver dyr og planter ;-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: