Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. maj 2017

Hvad plænen i Øksedal gemte .....

Det blev ikke ved med at gå..... den plæne SKAL slåes...førend Fruen til Øksedals vrede ville slå ned over mig....

Mange muldvarpeskud, visne grene og ikke knæhøj, men voldsom højde/grøde i græsset i den sandige hedejord, der ikke har modtaget nogen former for gødning i fyrretyve år.

Så mig og den selvkørende pruster og stønner -indimellem skal jeg skubbe og dreje, presse og styre, bakke og vende....

God motion..... men.. en traktor højt på ønskesedlen....

Da jeg havde kørt få meter af anden omgang i dag, stivnede jeg.....

Der er jo mange farver i det grønne græs. Et væld af forårsblomster, skønne Mælkebøtter - blålig farve af Ærenpris, Krybende Læbeløs og Korsknap

-men få meter foran mig (i) det var sgu ikke den Krybende, men..... og

JOW (i) (i)

et lille bundt Pyramider...... :-)

Så blev maskinen stoppet.....havesaks og nænsomme fingre og beskyttelsesforanstaltninger blev iværksat

Herligt :-) Jeg har jo i efterhånden mange år været velsignet med Pyramide-Læbeløs. Første under Bærmisplen, senere en meter derfra ved den gamle stub fra det Japanske Kirsebær.

De senere år har jeg nok forsømt omgivelserne, for i år fandt jeg kun tre små Pyramider.....det var i elvte time, det gik op for mig, at Pyramiderne var ved at vokse ind i himlen og væk fra Øksedal....

:-S

I dag finder jeg så disse -flere meter væk fra de oprindelige voksesteder....

Det var dagens naturoplevelse under det rædsomme plæneklipningsarbejde, og det giver fornyede kræfter og håb, at plænerne er slåede inden mørkningen sætter ind...

Lusketure udenfor Øksedal må vente....

4. maj 2017

:-) Per

På billedet anes ved stålstativet Pyramiderne....


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: