Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. maj 2017

Hvem har lagt en hilsen?

Hej,

her til eftermiddag fandt jeg et par "hilsner" i form af ekskrementer i haven, og er blevet noget nysgerrig på hvilket dyr der mon har leveret dem.

Frygter lidt at svaret er en rotte, men er faldet over andre billeder her på forummet og umiddelbart lyder det til at disse er for store til at være fra en rotte (håber jeg).

Det kan måske også opklare et andet muligvis relateret spørgsmål vi har haft, så der kommer lige lidt historie.

For et halvt års tid siden opdagede vi at noget havde gravet en lille indgang ind under vores træterrasse som går hele vejen langs huset og er hævet omkring 20 cm over jorden... "hullet" dækkede vi til med jord og efter nogle dage var der igen åbnet op. Der er tale om cirka 10-15 cm i bredde og dybde. Vi frygtede at en rotte havde bosat sig under terrassen og tog kontakt til kommunen, og der blev lagt rottegift ind ved hullet. Kunne dagene efter se at der var hapset i poserne, og igen fyldte jeg hullet med jord som ikke er blevet gravet ud igen i 5-6 måneder. I mellemtiden har jeg også haft et par rottefælder placeret under terrassen, men har kun fanget en enkelt halsbåndmus.

Her i weekenden var jeg igen i haven og ser at hullet igen er gravet op, og i dag finder jeg så ekskrementer som på billederne lidt længere henne langs terrassen.

Hvad kan det være?

Efter nogen søgning har jeg tænkt:

- Rotte (hul virker stort for rotte, og afføringen for stor?)

- Skrubtudse (afføring ligner andre billeder jeg har set, men forklarer ikke hullet)

- Mår (ingen anelse om afføring eller om de vil grave sig ind under terrasse - vi har ingen lyd på loftet eller noget heller)

- ???



Foto: Morten Kirkegaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: