Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. maj 2017

En sikkert håbløs svirreflue

Denne svirreflue blev set d.15.5.2017 i min have i Malling. Den fløj uafbrudt rundt i et ret imponerende tempo, så længe jeg holdt øje med den, så det er et fuldkomment lykketræf, at det lykkedes mig at få vedføjede flyvebillede af den. Jeg kan oplyse, at bagkropsbåndene var tydeligt sølvgrå i farven, og at fluen størrelsesmæssigt lå i den mere beskedne ende af skalaen (noget 5-6 mm-agtigt, nærmere kan jeg ikke komme det, omstændighederne taget i betragtning).

Et enkelt andet billede viser dyret forfra, men det er så himmelråbende uskarpt, at det kun forekommer forsvarligt at sige een ting om det: også fluens ansigt ser ud til at være gråt (musegråt!). - Og med de bredt adskilte øjne kan man jo have en formodning om, at det nok er en hun.

Jeg ved jo godt selv, at det her næppe er information nok til ligefrem at artsbestemme dyret. Men er det muligt at komme til slægt med den, eller såmænd bare familie?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: