Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. maj 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Højmark-Jensen
Kan disse to grydelåg bestemmes? (Læst 127 gange) Postet d. 19-05-17 kl. 18:09
Optaget Grønlien Grusgrav 19/5-2017. Ses oftest enkeltvis, men der har været minimum 2 i grusgraven de sidste par år.

På forhånd tak.

Kan disse to grydelåg bestemmes? (Optaget Grønlien Grusgrav 19/5-2017. Ses oftest enkeltvis, men der har været minimum 2 i grusgraven )
Foto: Skildpadder i Sillebro Ådal
Klik på billedet for original størrelse (800 x 520)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(582)
#1 Svar postet d. 19-05-17 kl. 18:26. Emne: Kan disse to grydelåg bestemmes?
Hej Steen.

Ja, det er arten Nordamerikansk Terrapin, Trachemys scripta - se linket HER

Den bageste er underarten Trachemys scripta scripta, Guløret Terrapin eller Gulbuget Terrapin. Den forreste er formodentlig underarten Trachemys scripta elegans, Rødøret Terrapin, men den fremstår ikke helt tydeligt på billedet.

Om du vil smide de to grydelåg i suppegryden, skal jeg ikke blande mig i!

Venligst

Henrik Bringsøe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#2 Kommentar postet d. 19-05-17 kl. 18:47. Emne: Kan disse to grydelåg bestemmes?
Hej Henrik

Fornemt svar!

Så jeg prøver lige et foto mere taget med 300mm+1.4 extender og 2xcropfaktor

De befinder sig ude på en ø i søen, så de er ikke lige tilgængelige, men det er samme art, som jeg så i botoanisk have for en del år siden. De hører jo ikke til i vores fauna, men gør de skade?

Kan disse to grydelåg bestemmes? (Hej Henrik

Fornemt svar!

Så jeg prøver lige et foto mere taget med 300mm+1.4 extender og 2xcro)
Foto: Nordamerikansk Terrapin
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 683)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#3 Kommentar postet d. 19-05-17 kl. 20:28. Emne: Kan disse to grydelåg bestemmes?
Jeg ville nu gerne se skildpaddens hals helt udstrakt (hvis du liiige kan arrangere det!), så jeg kan se hele den røde eller orange tegning bag øjet. Farven virker mere rød end orange, så det er nok T. s. elegans, men på dette grundlag tør jeg ikke helt udelukke T. s. troostii!

Nej, jeg kender ikke til skadevirkninger på vores hjemlige fauna og flora, da de ikke kan formere sig i vores natur. Eller hvis de kan en sjælden gang, vil det være så sjældent, at det i praksis ikke spiller nogen rolle. Normalt udsættes skildpadder i parkanlæg i byer, hvor det ikke gør så meget, men i ny og næ har jeg også set enkelte individer i andre vandhuller.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#4 Kommentar postet d. 19-05-17 kl. 20:56. Emne: Kan disse to grydelåg bestemmes?
Efter vedtagelsen af EUs "dødsliste" i 2015 er Danmark forpligtet til at bl.a. bekæmpe Rødøret og Guløret terrapin.

- se linket HER

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#5 Kommentar postet d. 23-05-17 kl. 15:48. Emne: Kan disse to grydelåg bestemmes?
Hej Begge

Tak for info

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator