Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Sort humlebi (Læst 239 gange) Postet d. 20-05-17 kl. 00:27
Efter to dages total humlebitørke bortset fra en døende vistnok Lys Jordhumlearbejder fandt jeg i dag denne næsten sorte humlebi i blåbærren. Desværre blev alle billederne rimeligt uskarpe.

Er det "bare" en Agerhumle?

Inger

Sort humlebi (Efter to dages total humlebitørke bortset fra en døende vistnok Lys Jordhumlearbejder fandt jeg i da)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(637)
#1 Svar postet d. 20-05-17 kl. 09:18. Emne: Sort humlebi

Ja, det vil jeg mene Inger. De bliver også hos mig på Midtsjælland mørkere og mørkere. Kold tid for humler, lysere tider i møde.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#2 Kommentar postet d. 20-05-17 kl. 09:25. Emne: Sort humlebi
Bliver de mørkere, fordi det er koldt?

I går blev jeg klar over, at jeg i 3 dage stort set ingen årevingede havde set, måske 2 honningbier i blomstrende æbletræ, en halvdød (døde senere) jordhumle og en enkelt et eller andet vild bi plus et par gedehamse. Det var alt på 1 kold og 2 meget varme dage. Det var virkelig uhyggeligt at finde ud af. Samtidig har jeg her i "byen" ikke på noget tidspunkt set flere end 2 stære ad gangen i år. De bor heldigvis her i en af mine stærekasser og har gevaldigt travlt.

Men noget er der galt.

Inger

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#3 Kommentar postet d. 20-05-17 kl. 23:57. Emne: Sort humlebi

Hej Inger,

Det lyder pessimistisk, men koldt har det været. Også Nomada´erne var gået helt i stå, men nu er der også kommet hanner på banen. Så op med humøret.

Tror ikke at farven på Agerhumlen har noget med kulden at gøre, men det skal jeg ikke kloge mig på. Fakta er, at de første hunner her i alle B. arter er ganske små. - Stærene er vist i tilbagegang.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 21-05-17 kl. 00:43. Emne: Sort humlebi
Mange tak for dine svar. Nu går jeg bare og venter på, at mursejlerne vil flytte ind i mine flotte kasser. De holder sig lidt rigeligt langt væk.

Inger

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator