Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kaj Dahl
Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Læst 563 gange) Postet d. 29-05-17 kl. 20:26
Fotograferet den 16.4.2017 Nordøst for Granada i ca. 1.060 meters højde.

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Fotograferet den 16.4.2017 Nordøst for Granada i ca. 1.060 meters højde.)
Foto: Kaj Dahl
Klik på billedet for original størrelse (800 x 577)
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(733)
#1 Svar postet d. 29-05-17 kl. 21:32. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Den er svær. Prøver at sende den til Morten.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg

Svaraktivitet:

(160)
#2 Svar postet d. 30-05-17 kl. 06:59. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Vil klart kalde den panoptes med de markante pilpletter (og tydelige pletter), hvor abencerragus er pilpletter er mere måneformede og utydelige ...... tror jeg. Har også et par stykker jeg er i tvivl om, som kan I kan komme med bud på.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(733)
#3 Svar postet d. 30-05-17 kl. 09:52. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Her er Mortens svar:

Det er P. panoptes. Bestemmelsen er baseret på undersidepletterne (eneste mulighed ud fra fotoet). Pletterne er relativt mindre i forhold til vingerne sammenlignet med P. abencerragus. Desuden er undersidens grundfarve hos panoptes lidt lysere.

En god sammenligning kan ses her:

- se linket HER

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kaj Dahl
#4 Kommentar postet d. 30-05-17 kl. 18:37. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Den kalder jeg Pseudophilotes panoptes. Tak til Tom (inkl. Morten) og Martin for hjælpen og ikke mindst beskrivelsen af den beskedne forskel på de to arter.

Besvar | Kommentér

Kaj Dahl
#5 Kommentar postet d. 30-05-17 kl. 20:03. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Jeg har set på et par af mine andre Pseudophilotes fra turen. Denne her fra den 15.4.2017 som er fotograferet nord for Baza ligner mere jeres beskrivelse af en P. abencerragus. Holder det eller er det også en P. panoptes?

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Jeg har set på et par af mine andre Pseudophilotes fra turen. Denne her fra den 15.4.2017 som er fot)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 773)
Besvar | Kommentér

Kaj Dahl
#6 Kommentar postet d. 30-05-17 kl. 20:09. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Og her en lidt uskarp overside

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Og her en lidt uskarp overside)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 633)
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(733)
#7 Svar postet d. 12-09-17 kl. 20:35. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Også denne finder Morten er panoptes.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 13-09-17 kl. 15:51. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
Tillader mig lige at crashe tråden med 4 billeder fra samme tur, som jeg da også gerne vil have bud på, nu I er varmet op.

Her #1 fra et område lige nord for Benamaurel.

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (Tillader mig lige at crashe tråden med 4 billeder fra samme tur, som jeg da også gerne vil have bud )
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (836 x 768)
Besvar | Kommentér

Martin Bjerg

Svaraktivitet:

(160)
#9 Svar postet d. 13-09-17 kl. 15:54. Emne: Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien
En mere fra samme lokalitet.

Pseudophilotes panoptes eller P. abencerragus - Andalusien (En mere fra samme lokalitet.)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (770 x 768)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator