Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. juni 2017

Hviklen slags vejr er optimalt til insektobservationer ...?

Jeg går mange ture i det østsjællandske, og fra maj til oktober har jeg gerne mine to fikse små kameraer med.

Men min erfaring siger mig, at mulighederne for at observere og fotografere insekter er meget forskelligt, og at det afhænger af vejret.

Stærkt blæst og regn er ikke tillokkende at være for længe ude i, i hvert fald ikke for mig, og næppe heller for insekterne.

Men selv om det ikke blæser særlig voldsomt, forekommer det mig også, at insekterne ikke viser sig så meget fremme i gråvejr.

Faktisk virker det som om de foretrækker varme og solskin, skønt stærk solskin ikke er særlig bekvemt, når man vil fotografere - desuden synes det, som om bæsterne flyver deres vej, når en skygge nærmer sig. At de altså reagerer på lyskontraster.

På den anden side har jeg også set insekter, der næsten ser ud, som om de sidder stille og nyder at varme sig i solen.

Er der i grunden lavet studier af insekters reaktioner i forhold til vejret og lysforholdene?

Jeg er nemlig ikke bio-fagmand, men geograf og fhv. klimatolog.

Og jeg kunne tænke mig at finde de optimale vejrforhold for vandreture, både for mig og for de insekter, jeg gerne ville møde på min vej.

Men hvad siger insekt-fagfolkene om vejrets indflydelse?


De senest indberettede arter i Naturbasen: