Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juni 2017

Kæmpe insekt med KROG?!

Hej, og undskyld jeg tilmelder mig jeres forum blot for at få svar på et enkelt spm. Her til aften nåede jeg lige at hive vinduet i: udenfor fløj et kraftigt, meget lodret flyvende insekt, ca. 5-6 cm langt inkl.brod eller hale!? eller hvad i alverden det var.

Jeg kunne ikke se farverne og nåede ikke engang at registrere om kroppen var to-delt. Jeg tænkte bare at det var sjovt, at det fløj helt lodret,og ikke særlig hurtigt - måske ledte den efter et sted og lande (hvilket ikke så nemt ud, faconen taget i betragtning!) - og så nåede jeg at undre mig over den krog, der sad som en hale under den. Krogen var bogstavelig talt krogformet, og var ca. næsten halvdelen af længden. Jeg har googlet meget, og kan ikke finde noget med en krog. Kun noget med meget lang brod og meget spinkel krop - og det kan ikke passe. Jeg ville måske have tænkt, det kunne være en form for bille - men jeg kan ikke finde noget med dén krog?! Den landede oppe på taget og jeg kunne så bare lukke vinduet i... har I nogen sinde set en sådan krog? Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen. Ps. Jeg hørte ingen lyd - men nu lukkede jeg jo også vinduet hurtigt.

De senest indberettede arter i Naturbasen: