Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. juni 2017

Sorte humlebier.

Jeg så her var en tråd fra 2007 omkring SORTE humlebier.

Og sådan nogle opdagede jeg i går, at jeg har i et hul under taget i mit anneks.

Jeg prøver om jeg kan få taget et billede, men lyset er så stærkt så det er svært, når man kun har en mobil.

Nå, men det er meget mærkeligt. Følgende oplever jeg:

Jeg hører en masse summen i går, hvor det var meget varmt.

Jeg tænker om jeg mon har fået murbier, men opdager så, at der sidder 8-10 helt sorte humlebier på muren omkring et lille hul under taget.

(Jeg skal lige sige, at jeg elsker humlebier og de har været mine hjertebørn hele livet. Min have er tilplantet med humlebi-venlige blomster)

Men samtidigt flyver der også sorte humlebier ind og ud af hullet..og for at gøre det helt underligt, så kommer der også humlebier med hvid ende og humler med gul ring og hvid ende flyvende ud og ind i hullet.

Nu ser jeg ikke ret godt (det er ulempen ved at have haft næsen i bøgerne hele livet) men min søn bekræfter at det er sådan det er.

Sorte humler, som virker bredere og kraftigere end de almindelige små have-humler, og som om de ejer boet og lader de andre knokle løs, og to arter almindelige humlebier sammen i samme hul.

Lyder det mærkeligt?

Det synes jeg også.

Nogen der har en forklaring??

Har brugt meget tid på at iagttage dem siden i går.

Venlig hilsen

Sussie


De senest indberettede arter i Naturbasen: