Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. juni 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars-Olof Arvids
När klarar sig rävungar själva? (Læst 120 gange) Postet d. 19-06-17 kl. 18:55
Jag undrar om ni vet vid vilken ålder/årstid rävungar kan klara sig på egen hand? På gården där jag jobbar har en räv tagit flera höns och ankor den senaste tiden, och nu har man bestämt sig för att fånga räven i en fälla. (Troligen sitter fällan redan på plats när ni läser detta.) Visst förstår jag att de är rädda om sina höns, men jag hoppas verkligen att det är en ensam hanräv som härjar. Om det är en hona som har ungar - skulle ungarna då svälta ihjäl utan sin mamma nu?

Olle

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(129)
#1 Svar postet d. 19-06-17 kl. 21:25. Emne: När klarar sig rävungar själva?
Hunnen jager ungerne væk fra hjemmet når de er 6-7 måneder gamle og først der er de i stand til at klare sig selv.

Fra de er omkring 3½-4 måneder begynder de selv at øve sig i at jage tæt på rævegraven og kommer med moderen på jagt.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars-Olof Arvids
#2 Kommentar postet d. 19-06-17 kl. 22:31. Emne: När klarar sig rävungar själva?
Tack för svaret Eva. Jag tolkar det som att eventuella ungar inte har stora möjligheter att överleva om det är en rävmor de måste döda.

Olle

Besvar | Kommentér

Lars Peter Pedersen
#3 Kommentar postet d. 19-06-17 kl. 23:33. Emne: När klarar sig rävungar själva?
I kan i så fald prøve at finde dem. Så har de da en chance.

Hilsen

LP

Besvar | Kommentér

Lars-Olof Arvids
#4 Kommentar postet d. 21-06-17 kl. 19:20. Emne: När klarar sig rävungar själva?
Hur då? I ett öppet danskt landskap kunde det möjligen gå att finna dem, men i en svensk skogsbygd har skygga smådjur alla möjligheter att gömma sig. Och vad skulle vi göra med dem sedan? Ha dem på gården med hönsen och ankorna? Själv bor jag visserligen på ett annat ställe i skogen, men min hyresvärd och grannarna skulle säkert bli galna om jag kom hem med en kull rävungar. Dessutom har jag inte kunskap eller tillstånd att ta hand om sådana, och vildtplejestationer finns det så få i Sverige att jag knappt vet vad en sådan ska kallas på svenska. Tyvärr är det nog inget annat att göra än att bereda sig på det värsta.

Olle

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 21-06-17 kl. 20:20. Emne: När klarar sig rävungar själva?
Nej, man kunne ønske, at folk sørgede for at sikre sine høns og ænder mod ræven.

Min hønsegård er så sikker, at om det skulle lykkes en ræv at komme derind, så ville det være ærgerligt men okay.

Jeg har haft ræv gående rundt om hønsegården midt om dagen, hvor jeg måtte ud og jage den væk.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator