Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. december 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Møl fra Hundested Havn # 3 (Læst 186 gange) Postet d. 19-06-17 kl. 22:31
Fundet flyvende omkring importerede stammer af løvtræ i havnen, hvor træet bliver omdannet til flis

Vh. Ole

Møl fra Hundested Havn # 3 (Fundet flyvende omkring importerede stammer af løvtræ i havnen, hvor træet bliver omdannet til flis
)
Foto: Ole Martin. Hundested Havn 18-06-2017
Klik på billedet for original størrelse (800 x 492)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#1 Kommentar postet d. 19-06-17 kl. 22:33. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
samme individ

Møl fra Hundested Havn # 3 (samme individ)
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 19-06-17 kl. 22:34. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
et andet individ som formentlig er samme art

Møl fra Hundested Havn # 3 (et andet individ som formentlig er samme art)
Klik på billedet for original størrelse (737 x 600)
Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(6943)
#3 Svar postet d. 19-06-17 kl. 22:50. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Det er en Oecophorini. Jeg tror, det er en Denisia sp., men jeg tror ikke, det er ikke en europæisk art.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 20-06-17 kl. 11:02. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Foreløbig tak Benny.

Jeg regner med, det er en europæisk art. Der var flere individer, som fløj omkring stammerne, som næsten alle er birk og bævreasp og formodentlig importeret fra Østeuropa (Baltiske lande, Polen, Rusland)

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#5 Kommentar postet d. 20-06-17 kl. 18:41. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Jeg har ledt efter Denisia-arter på nettet, og fundet frem til en østeuropæiske art, som ligner ganske godt. Den hedder Denisia luticiliella. Arten er kendt fra Balticum og Georgien samt et par fund fra Finland og Sverige. På svensk hedder den Parkpraktmal, hvilket vel kan oversættes til Pragtparkmøl. Min bestemmelse er ikke 100 % sikker, men skal betragtes som et oplæg.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#6 Kommentar postet d. 20-06-17 kl. 22:22. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Det ser da ud til at være et rigtigt godt bud. Dine billeder viser et helt frisk dyr, men de ligner da godt nok dem på BoldSystems - se linket HER

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#7 Kommentar postet d. 20-06-17 kl. 22:28. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Ja, det var også på dette site, jeg så arten. Så mon ikke det er denne art.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Ole Karsholt
#8 Kommentar postet d. 20-06-17 kl. 22:43. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Hej Ole. Det er ganske rigtigt Denisia luticiliella. Den er i Danmark tidligere kun fundet af Per Falck på Randers havn i 2015. Vi skrev om den i: Buhl, O., P. Falck, O. Karsholt, K. Larsen & F. Vilhelmsen, 2016. Fund af småsommerfugle fra Danmark i 2015 (Lepidoptera). Entomologiske Meddelelser 84: 69-85.

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#9 Kommentar postet d. 21-06-17 kl. 08:29. Emne: Møl fra Hundested Havn # 3
Hej Ole.

Tak for bekræftelse på bestemmelsen og infomation om tidligere fund i DK. Jeg har læst om arten i jeres artikel, og kan se at observationen fra Hundested Havn har stor lighed med fundene fra Randers Havn. Hvis det har interesse, har jeg indsamlet et par eks. som du kan få ved lejlighed.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator