Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juni 2017

Solsorteunge med gabesyge?

Hej med jer.

Jeg passer en ca. 12 dage gammel solsorteunge. Har haft den i 3 dage nu, og indtil videre har det gået strålende. Har fodret den med fårekyllinger, dåsekattemad og æbler. Men så kom jeg altså til at give den regnorm. Bagefter fandt jeg ud af at fugle kan få såkaldt ´gabesyge´, dvs. luftrørsorm fra regnorm.

Siden igår aftes kl. 20-21 har den siddet med åben mund og gispet. Den røster på hovedet og virker irriteret over noget i halsen. Nyser også lidt en gang imellem. Derfor er jeg ret sikker på at det er luftrørsorm, og har det virkelig dårligt med at jeg måske desværre har forsaget ungens død med at fodre med regnorm. Det er nu ca. 17 timer siden den fik symptomer, og det er hverken blevet værre eller bedre. Appetitten er gået ned og den spiser ikke meget og tigger ikke længere for at få mad.

Kan det gå over af sig selv? Ville gerne have afleveret den på en vildtplejestation, men der er slet ingen tæt på hvor jeg bor. Hvad gør jeg nu? Er godt nok lidt bekymret for at skulle ende med at se ungen dø af sult eller kvælning, det ville jo være forfærdeligt. Er der nogle der ved hvor hurtigt luftrørsorm slår ihjel?

De senest indberettede arter i Naturbasen: