Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2017

Nemophora cupriacella vs Nemophora cupriacella

Jeg er noget i tvivl om hvad der adskiller disse to arter - både i levevis og udseende.

Går N. metallica udelukkende på blåhat eller kan den finde på at gå på andre også? Og hvad med N. cupriacella? Går den også udelukkende på blåhat eller?

Jeg har kigget inde på lepiforum.de, men kan som sådan ikke finde noget konkret om dette (mit tyske er dog ikke hvad det har været, så det er muligt at noget er gået galt i oversættelsen).

Desuden har jeg lidt svært ved at se forskel i udseende på de to. Er N. cupriacella mere kraftig metalskinnende og har længere hår i hovedet eller snyder billederne bare der?

N. cupricella ses her - www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

N. metallica ses her - www.lepiforum.de/lepiwiki.pl...

Det er først lige gået op for mig, at der er 2 langhornsmøl, der går på blåhat, så nu er jeg jo i tvivl om mine tidligere bestemmelser har været korrekte :O

Håber der er nogen, der kan gøre mig klogere på dette herinde :)

De senest indberettede arter i Naturbasen: