Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2017

Prikbladet perikon - hvilke prikker?

Jeg skulle egentlig til at obs`e Prikbladet perikon, men studsede så over en formulering i Felthåndbogen: ".Bladet…har talrige mørke kirtelprikker, som har givet arten navn".

Jeg troede egentlig, det var de lyse (gennemsigtige) prikker, som havde lagt navn til arten - og at det var dem, man skulle lægge mærke til. På mit billede er også der flest af de lyse prikker. Bemærk i øvrigt, at artsnavnet H. perforatum må henvise til det ”perforerede” blad – altså de lyse ”huller”.

Efter opslag i diverse floraer stødte jeg på denne beskrivelse i Lindman`s Nordens Flora:

”Løvbladene hos H. Perforatum er tæt punkterede af små runde, gennemskinnelige kirtler i bladkødet… H. maculatum mangler næsten helt disse kirtler, men har i stedet betydeligt flere mørke pletter.”

Så, er det ikke rigtigt, at det er de lyse prikker, man skal lægge mærke til – så man fx undgår forveksling med Kantet perikum?

VH Bent



Foto: Bent Svensson

De senest indberettede arter i Naturbasen: