Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juli 2017

Hvilken helt genial larve?

Denne larve blev set d.1.7.2017 i min have i Malling. Den vandrede rundt på et blad af Skovgaltetand, men jeg så den ikke direkte æde af planten. Larven var lille - skønsmæssigt omkring 8 mm lang.

Men den KAN ikke have opholdt sig på skovgaltetand bare sådan tilfældigt. - Skovgaltetand har mange lilla blomster med lange kronrør, der sidder samlet i aks, og planten blomstrer netop nu. Dog er det ved at nærme sig slutningen på blomstringstiden, og når det sker, drysser halvvisne, lilla enkeltblomster ned fra blomsterstandene og lægger sig på de hårede blade nedenunder. Dette er lige akkurat begyndt: der ligger et par "nedfaldsblomster" på de friskgrønne blade allerede nu.

D.1.7. opdagede jeg så, at en af nedfaldsblomsterne bevægede sig. Det var ingen blomst, men en larve! Omtrent ganske samme længde som sådan en afkastet blomst, og, vil jeg påstå, NØJAGTIGT samme lilla farvenuance som blomsterne. Det kalder jeg edderbukkemig camouflage på højt plan, et genialt træk!

Jeg fik nogle billeder af larven (som ikke ligner noget, jeg før har set, hverken på billeder eller i virkeligheden), og vil nu vise 5 stk. Her er det første. Her ses larven direkte ovenfra.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: